9/09/2016

O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ PODEJMUJĄC WSPÓŁPRACĘ Z AGENCJĄ PR LUB MARKĄ!

Możliwości podjęcia współpracy z agencjami PR czy markami kosmetycznymi jest wiele. Najbardziej popularne są te komercyjne oraz barter. Często pytacie mnie, jak się do tego zabrać, o czym pamiętać i na co zwrócić uwagę? Dlatego też, właśnie dziś postaram się przedstawić Wam najważniejsze punkty i mam nadzieję, że tym samym ułatwię Wam podejmowanie decyzji oraz poruszanie się w tej sferze...



1. Zawsze zawieramy umowę! 

Jest to jeden z najważniejszych punktów, o którym powinniście pamiętać. Dlaczego? Bo to dzięki umowie macie gwarancję i pewność, że agencja czy marka wywiąże się ze swoich obowiązków. Umowa powinna być w formie pisemnej, w dwóch egzemplarzach, po jednym dla każdej strony.
Co ważne, umowa w formie elektronicznej nie jest umową formą pisemną ( e-mail ). Dopiero gdy każda ze stron złoży na niej podpis elektroniczny, wtedy taką się staje!
Umowa jest dla Was podkładką w razie jakichkolwiek problemów, więc trzeba o niej pamiętać!

2. Na co zwrócić uwagę w umowie? 

Podstawową kwestią jest wynagrodzenie. Wiele z Was pytało mnie na jakie stawki się umawiać i niestety nie mogę Wam jednoznacznie odpowiedzieć. Każda wycena powinna być indywidualna, związana z różnymi czynnikami jak marka, zawartość przesyłki, jej wartość itd. Do tego musicie wziąć pod uwagę statystyki Waszego bloga. Jeśli np. macie 1000 wejść na bloga miesięcznie to nie możecie żądać za post 1000,00 zł bo nikt Wam takich pieniędzy nie da! Bardzo często agencje czy marki proszą właśnie o statystyki, by dzięki temu zdecydować czy np. koszt współpracy przez Was podany się im opłaca. Dlatego też wyceniajcie się z głową. Wydaje mi się, że to jest temat na kolejny post z tej serii, czyli jak wyceniać współprace ;)
Wróćmy jednak do tego, na co należy zwracać uwagę przy podpisaniu umowy. Oprócz wysokości wynagrodzenia równie ważny jest termin płatności. Nie oszukujmy się, im krótszy tym dla Was lepiej!!! Według ustawy nie powinien przekraczać on 60 dni! Jeśli wynagrodzenie jest wysokie, możecie skorzystać z opcji zaliczki lub zadatku.
I ostatnia kwestia to przenoszenie na agencję praw autorskich do utworów ( fotografie, filmiki, teksty itd. ) stworzonych przez Was w ramach umowy. Możecie przyjąć, że agencja lub marka otrzyma je w momencie wypłaty pełnej kwoty wynagrodzenia, a do tego czasu nie może się nimi posługiwać.

3. Co zrobić, gdy agencja lub marka spóźnia się z wypłatą wynagrodzenia? 

Taki punkt również powinien znaleźć się w umowie. Jednak warto pamiętać o tym, że niezależnie od punktów umowy macie prawo żądać ustawowych odsetek za opóźnienie. Zanim jednak zdecydujecie się na taką opcję powinniście wysłać oficjalne wezwanie do zapłaty!!! Proponuję wybrać się do odpowiedniego radcy prawnego i skorzystać z jego pomocy. Będzie to lepiej wyglądało niż wystawione przez Was wezwanie ;) Jeśli mimo tego sprawa nadal się przeciąga polecam Wam skorzystanie z usług windykacyjnych itp. Niestety będziecie musieli ponieść tutaj koszty takiego postępowania, dlatego tę kwestię najlepiej skonsultować z prawnikiem.

4. Profesjonalizm to podstawa! 

Jeśli będzie profesjonalnie podchodzić do współpracy to takie podejście się Wam zwróci. Ale oczywiście i ta druga strona powinna podchodzić do Was w ten sam sposób. Niestety doświadczenie pokazuje, że nie wszystkie agencje czy marki grają z nami fair! Nie odpisują na maile, czasem dochodzi do kradzieży danych itp. Słyszałam o tym, że produkty do testowania przychodziły wybrakowane lub używane! Często też zaniżane są stawki, lub nie chcą nam płacić, bo inni przyjmą barter. Zastanówcie się wtedy, czy taka współpraca jest warta zachodu. Traktujcie się z szacunkiem i wymagajcie by inni też Was tak traktowali.

5. Czy barter się opłaca? 

Ostatnia sprawa, na którą muszę zwrócić uwagę! To czy zdecydujecie się na barter zależy tylko i wyłącznie od Was. Musicie jednak pamiętać, że jeśli zaczniecie współpracować z marką lub agencją w ten sposób, to będziecie mieć bardzo duży problem by później się z niego wykręcić. Może się tak zdarzyć, że nie wezmą Was na poważnie, zrezygnują też z dalszej współpracy. Najważniejsze jest postawienie już na początku warunków. Bywa też tak, że agencja informuje Was o tym, że z daną marką jest możliwość współpracy komercyjnej a z inną już nie!
Na początku prowadzenia bloga wiele z Was podejmie się barteru choćby z uwagi na to, że macie małe statystyki czy też chcecie ściągnąć czytelnika ciekawymi produktami. Z drugiej strony, jeśli od początku zaczniecie stawiać warunki i zdecydujecie się na współprace z wynagrodzeniem zaprocentuje to Wam w przyszłości.
I teraz czas na odpowiedź czy barter się opłaca? Według mnie nie! Bo wkładacie w Waszą pracę wiele wysiłku i czasu, a często dostajecie w zamian produkt, który nie jest tego wart. Być może barter w postaci luksusowych kosmetyków lub usług będzie korzystny, ale ja jeszcze z takiego nie korzystałam więc wypowiadać się na ten temat nie mogę. Nie współpracuję z markami selektywnymi i nie wiem, jak to jest ;) Nie mniej jednak przyznaję, że mam kilka takich współprac, które ciągnę już od lat i to właśnie barterowo. W nowe absolutnie nie wchodzę, jeśli oferowany jest mi barter! Z biegiem czasu wiem już jak wygląda ta praca, czym jest blogowanie i jakie mam w stosunku do tego plany. Jako stara wyjadaczka proponuję Wam rezygnację z barteru i tylko komercję! Decyzja jednak będzie należeć do Was ;)

XOXO

14 komentarzy:

  1. Bardzo pomocny post :) Fajnie by było gdybyś poruszyła temat rozliczania się z tych zarobków, jeżeli ktoś nie ma firmy. Choć pewnie jest to ważne przy większych kwotach :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mnie zastanawia zawsze jedno - skoro decydujemy się na współpracę komercyjną, to jaka papierologia się za tym musi ciągnąć? Chodzi mi o podatki, itp? Żeby nie mieć z tego tytułu kłopotów...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli podpisujesz umowę o dzieło to sposób rozliczenia zależy od zamawiającego oraz od wysokości kwoty wykazanej na umowie. Zasady opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu wykonania umowy o dzieło określa ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych ( czyli ustawa PIT ). Jeśli zamawiającym jest firma, czyli agencja PR lub marka przychód z umowy traktuje się jako przychód z działalności wykonanej osobiście i wtedy odpowiedzialnym za pobranie i odprowadzenie do US podatku od przychodu z umowy o dzieło jest zamawiający. Powinnaś otrzymać od zamawiającego PIT-11 i wtedy musisz zawarte kwoty ując w zeznaniu rocznym ( PIT ) jako przychody z działalności wykonanej osobiście.

      Usuń
  3. A jeśli np biorę udział w jakieś kampanii i dostanę produkt do testowania, to czy z tego też muszę się rozliczyć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, ze to zależy od umowy jaką posiadasz, ale warto dopytać radcy prawnego, bo ja akurat nie jest w tej kwestii ekspertem ;)

      Usuń
    2. Ale mi chodzi o produkty które np dostaje się do testowania a np nie ma obowiązku napisania recenzji :). Tak jak udało mi się dostać teraz do grupy 20 testerek maseczek the body shop :) i czy z takiej formy powinnam się rozliczyć :)

      Usuń
    3. Rozumiem, że chodzi Ci o barter bez żadnego zarobku i tym bardziej podpisania umowy? Jeśli tak, to z czego chcesz się rozliczać? Przecież dostałaś jakiś kosmetyk, bez obowiązku napisania recenzji, nic na tym nie zarobisz więc nie masz od czego odprowadzać podatku ;)

      Usuń
    4. Tak tylko pytam :) bo US różne rzeczy wymyśla... np raz miałam tak że podając klientowi towar a później reszte wraz z paragonem, Pani z kontroli chciała mi mandat wylepić 200 zł bo najpierw powinnam dać paragon i dopiero resztę (oczywiście paragon wciskać do ręki ) a na końcu towar.. ale wyrobiłam się :)

      Usuń
  4. Fajny post, czekam z niecierpliwością o wpis dotyczący wyceny swojej pracy.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mnie najbardziej irytuje brak odzewu. Agencja pisze maila z propozycją, ja przedstawiam swoje stanowisko i następuje cisza... nic, zero reakcji. Osobiście zawsze odpisuję, nawet jeśli oferta nieszczególnie mnie interesuje. Robię to przede wszystkim z szacunku dla czyjejś pracy, dlatego oczekuję tego samego... nawet jeśli moja odpowiedź nie odpowiada agencji, czy marce.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2017 COCO COLLECTION